Jak vybrat mikroskop pro děti?

Mikroskopy pro děti ... a nejen pro děti

Častá otázka, hlavně v období před vánoci, narozeninami, začátkem nebo koncem školního roku.

„Chtěli bychom nějaký mikroskop pro naše děcko, je mu tak 5-10 let, zatím žádný mikroskop neměl. Nenašli jsem u vás kategorie žákovské nebo dětské mikroskopy. Můžete mi prosím poradit?“

Na internetu najdete velké množství různých mikroskopů. Mnozí se je snaží rozdělovat do kategorií, podle „vhodnosti“, takže můžete vidět mikroskopy „pro děti“, "žákovské", "školní nebo studentské", "laboratorní", či vědecké...

Ani jedna z těchto kategorií však nevystihuje kvalitu a skutečnou vhodnost mikroskopu pro Vaše dítě nebo pro Vás.

Na trhu se také často nabízí „levné“ dětské mikroskopy nebo sady mikroskopu s teleskopem aj., často je najdete i v hračkárnách. Asi je dobré zvážit, zda chcete dítěti pořídit skutečný mikroskop nebo hračku s názvem „mikroskop“.

Takovéto levnější mikroskopy (a bohužel i od známých výrobců) lze skutečně pokládat za dětské hračky - v tom dobrém slova smyslu, že vypadají jako mikroskopy a malé dítě si snimi může hrát na vědce. Pokud však chcete v takových „mikroskopech“ vidět ostrý a jasný obraz nějakého vzorku, tkáně, buňky, krystalu atd. vyžaduje to zapojit velkou představivost. U hraček je to vlastně skvělé, protože tím rozvíjí dětskou fantazii, ale u skutečných mikroskopů již ne. Tyto dětské hračkové mikroskopy nedávají ostrý a kvalitní obraz. Obraz v nich není možné dobře doostřit, protože optika je nekvalitní a mechanické ostřící zařízení není dobře vyrobené - většinou je plastové, založené na třecím převodu a má hodně velké vůle. V tak malém průměru objektivů a okulárů nelze vyrobit kvalitní optickou soustavu za tak nízkou cenu. Nepomůže ani logo světoznámé společnosti.  

Pokud chcete, aby vaše dítě mohlo vidět pěkný obraz detailů různých objektů, pořiďte mu, pokud možno, kvalitnější výrobek. 

Často se objevuje argument - vždyť je mu teprve 5, 6,7,8,9, 10…let přeci mu nebudu pořizovat dražší mikroskop, vždyť ho zničí.

Věk dítěte nehraje zase tak podstatnou roli.

Většinou právě ty "hračkové dětské“ nebo „žákovské“ mikroskopy mají plastové díly, chybí jim dobré ostřící systémy, nemají křížové stolky pro pohodlné a přesnější posouvání preparátů, mají méně kvalitní osvětlení…. Prostě výrobce šetří, kde je možné a prodává argumentem, že jde o dětský nebo školní mikroskop.

Kvalitnější mikroskopy jsou postavené tak, že se na nich nedá mnoho zničit, naopak jsou kovové a méně náchylné k náhodnému poškození. Dítě přeci nebude vědomě ničit mikroskop, který mu ukáže hezký obraz mikrosvěta.

Rozhodněte se, jaký typ mikroskopu bude vhodnější.

Spíš než na kategorie, do kterých se mnohdy mikroskopy rozdělují, zaměřte se na několik vlastností, které vám zaručí, že mikroskop bude jeho majiteli dobře sloužit. Avšak před tím, než se podíváme na jednotlivé vlastnosti podrobněji, je dobré si uvědomit, jaký typ mikroskopu vlastně zvolit.

Typy mikroskopů

Mikroskopy lze obecně rozdělit na dva typy:

I. Mikroskopy průsvitové nebo také prosvětlovací. Těch bývá největší nabídka a většina lidí si pod pojmem mikroskop představuje právě tento typ.

II. Mikroskopy na pozorování povrchů neprůsvitných objektů - také se jim říká stereolupy nebo stereomikroskopy. Na tyto se již více zapomíná, přestože právě tyto mikroskopy mohou přinést velké obohacení při prvním zkoumání mikrosvěta.

Při rozhodování o tom, jaký typ mikroskopu bude vhodný, může hodně pomoci, když zjistíte, co Vaše dítě vlastně baví pozorovat.

Začněme od druhého typu:

Mikroskopy vhodné na pozorování povrchů neprůsvitných vzorků: stereomikroskopy a digitální mikroskopy

Děti většinou nejprve zaměřují pozornost na detaily všeho možného, co kolem sebe najdou, ať jsou to kameny, mravenci, různí broučci, kousky rostlin, papír, látka, nit, vlas, sůl, cukr, mechy, lišejníky, kousky země, semínka rostlin, pecky a spousty dalších detailů na běžných věcech, které jsou v jejich okolí.  Právě na to jsou skvělé stereomikroskopy.

Práce s těmito mikroskopy je velmi snadná a není potřeba složitějších příprav vzorků. Dítě může s tímto mikroskopem samostatně prohlížet všechno možné, co kolem sebe najde. Většina stereomikroskopů má možnost spodního nasvícení pod vzorkem, takže jimi lze dobře pozorovat i průsvitné objekty.

Děti mají stereomikroskopy velmi rády. Většinou naplní jejich touhu po zvídavém objevování detailů na všem možném, co je kolem nich.

Mikroskopy vhodné na pozorování tenkých průsvitných vzorků - průsvitové / prosvětlovací mikroskopy

Jsou to právě ty mikroskopy, které svým vzhledem naplňují představu většiny lidí o tom, jak vypadá "skutečný" mikroskop.

Mikroskopy, jimiž se pozorují tenké průsvitné preparáty. Světlo ze spodní části mikroskopu prosvětluje vzorek, který je umístěný na podložním sklíčku nebo v malé skleněné misce (v případě nálevů) na stolku mikroskopu. Optická soustava mikroskopu (objektiv s okulárem) pak vytváří obraz tohoto průsvitného vzorku.

Děti se pomocí prosvětlovacího mikroskopu mohou zaměřovat např. na pozorování detailů v nálevech (v kapce vody od břehu rybníka), tenkých průsvitných objektů nebo velmi tenkých řezů z různých objektů (např. z listů, stonků, květů, plodů různých rostlin).

Příprava vzorků pro pozorování prosvětlovacím mikroskopem je již trochu náročnější na zručnost a zkušenost. Pracuje se zde s preparačními nástroji, jehlami, pinzetami, pipetami, pryskyřicí, nálevy aj.  Při práci s tímto mikroskopem může dítě vyžadovat větší pozornost starší nebo zkušenější osoby. Výhodou je, existují různé sady připravených preparátů pro mikroskopy, takže si mnohé zajímavé materiály k pozorování nemusíte připravovat sami.

Na které vlastnosti mikroskopů se zaměřit při výběru.

Nyní, když již tušíte, jaký typ mikroskopu byste chtěli pořídit, můžeme se podívat na pár vlastností, které z praktické zkušenosti považuji za docela důležité proto, aby byl pozorovatel plně spokojený s tím, co a jak může v mikroskopu vidět.

Chtěl bych zde zmínit hlavně ty, o nichž si na základě vlastních praktických zkušeností myslím, že mohou být důležité pro děti, které se teprve seznamují s mikrosvětem, a které mohou pomoci zlepšit pozorovací komfort.  Jsou to: 1/ Zvětšení,  2/ Optika, 3/ Ostření, 4/ Posuv vzorků, 5/ Osvětlení

1/ Zvětšení

Nepodléhejte reklamním trikům a nevybírete podle max. zvětšení

Optimální zvětšení pro stereomikroskopy je cca 10x, 20x,40x. Občas se objeví i 80x nebo 160x, ale to se již jedná o speciální mikroskopy. Pro děti, ale i pro většinu uživatelů stereomikroskopů je velmi dobře využitelné zvětšení 20x - 40x.  

Průsvitové mikroskopy

Hlavně u průsvitových mikroskopů pro děti se mnozí výrobci a dodavatelé předhání v rozsahu a velikosti zvětšení. 300x-1280x, 20x-1600x, 40x-1250x aj. Stůjte nohama na zemi. Tyto mikroskopy jsou úplně zbytečně vybavené okuláry, objektivy a násobiči zvětšení, jenom proto, aby ohromily potenciální zákazníky. Obraz v tak velkých zvětšeních je téměř nepoužitelný. Běžné max. zvětšení pro pozorování mikroskopem je cca do 400x-600x. Při zvětšeních kolem 1000x se již doporučuje používat speciální mikroskopovací techniky s imerzním olejem.

Je pochopitelné, že každý, by rád viděl na pozorovaném objektu co nejvíce detailů. Avšak tím, že objekt hodně přiblížíte (neboli zvětšíte) není zaručeno, že rozpoznáte více detailů.

U mikroskopů je hlavním parametrem rozlišovací schopnost, která je velmi závislá na vlnové délce světla, numerické apertuře objektivu a kondenzoru (NA) a indexu lomu prostředí, které je mezi objektem a optikou. Tedy ne zvětšení. 

Zvětšení: udává kolikrát je větší obraz objektu pozorovaný v mikroskopu oproti reálné velikosti

Zvětšení mikroskopu = zvětšení objektivu x zvětšení okuláru

Rozlišení: je schopnost mikroskopu rozlišit dva blízké objekty. Kolik detailů v obraze vidíme.

např. dva objekty vzdálené 200nnm - vidíme je v obraze jako dva objekty nebo nám jejich obraz splývá v jeden objekt?

Větší zvětšení neznamená lepší rozlišení. 

Kvalita obrazu je u mikroskopů hodně závislá na kvalitě optiky.

2/ Optika

Mikroskop by měl dávat ostrý a jasný obraz. Hlavní je tedy optická soustava, která je tvořená objektivem a okulárem.

Stereomikroskopy mají menší zvětšení než průsvitové mikroskopy, proto je u nich snadnější vyrobit poměrně kvalitní optiku. Většina stereomikroskopů, i těch nejlevnějších, dává pěkný obraz, který je plně dostačující i pro první poznávání mikrosvěta. Samozřejmě, že čím vyšší bude cena, tím kvalitnější obraz získáte, ale cílem toho článku není řešit rozdíly v kvalitě optiky, ale pomoci při rozhodování jaký mikroskop pro děti, které ještě nemají žádné zkušenosti s mikroskopováním.

Design průsvitového mikroskopu jako předloha pro dětské hračky

Marketing všech firem, které dodávají hračkové mikroskopy pro děti je zaměřený hlavně na průsvitové mikroskopy. Je to asi tím, že většina rodičů má představu, že tak vypadá „ten správný“ mikroskop. Proto se v této kategorii objevuje hodně dětských hraček, které vypadají jako mikroskopy a také se tak označují, ale kvalita optiky u nich není dobrá.

Objektivy

Pokud nebudeme brát v úvahu hračkové a plastové mikroskopy, pak se u většiny mikroskopů od různých výrobců setkáme s objektivy s dostačující kvalitou. Většinou se jedná o výměnné objektivy se zvětšením 4x, 10x, 40x, které dávají dobrou ostrost obrazu. Mají sice zkreslení v krajích zorného pole, sférickou a chromatickou vadu, ale pro pozorování při menších zvětšeních jsou plně dostačující. Samozřejmě, že achromatické DIN objektivy (160/0.17) 4x/0.1, 10x/0.25, 40x/0.65, které jsou součástí dražších mikroskopů budou o něco kvalitnější.

Okuláry

Okuláry jsou většinou dodávané s označením WF - širokoúhlé se zvětšením 5x, 10x, 16x. Jejich kvalita je také velmi často dobrá a dávají obraz s dostačujícím rozlišením při menších zvětšeních.

Obecně lze říci, že optická soustava je u levnějších (ne hračkových a plastových) mikroskopů docela dobrá na to, aby dětem dala nezkreslený obraz detailů z objektů. Samozřejmě, že čím vyšší bude cena, tím kvalitnější obraz získáte.

3/ Ostření

Pokud má mikroskop dobrou optiku, která je schopná dávat ostrý obraz, je důležité, aby bylo možné obraz také dobře zaostřit.

Ostření u stereomikroskopů

Stereomikroskopy mají běžně jednostupňové hřebenové ostření a při menším zvětšení, které poskytují, je to plně postačující. Dokonce i nejlevnější stereomikroskop, který máme v nabídce má ostření založené pouze na tření dvou hrubých styčných ploch a ostří se s jím velmi dobře (životnost je samozřejmě kratší než u kovového hřebenového převodu). Většina stereomikroskopů má kovové hřebenové ostření.

Ostření u průsvitových mikroskopů

Ostření je u levnějších průsvitových mikroskopů většinou jednostupňové. Většina výrobců již používá kovový hřebenový převod, který však má, ve většině případů, nastavenou větší tuhost. Přesné zaostření je tedy pro dítě docela výzva. Pokud to možnosti dovolí, upřednostněte mikroskop s duálním ostřením, které má výhodu, protože umožní rychlejší hrubé zaostření a velmi přesné doostření i jemných detailů nebo proostření na zvolenou vrstvu v preparátu. Většinou to také zvídavé dítě ocení, protože si může v klidu objevovat, co jej zrovna zajímá. Navíc, ostrý obraz je důležitý při pořizování fotografií nebo snímků kamerou nebo chytrým telefonem.  

4/ Posun vzorků

U stereomikroskopů se většinou nepoužívá speciální posuvný mechanismus, protože samotné vzorky jsou poměrně velké a zvětšení stereomikroskopů je menší. Vzorek nebo pozorovaný objekt se prostě položí na stolek mikroskopu a pokud je potřeba, je možné jej upevnit pomocí pružných kovových klipsen. Přesto je pro některé typy stereomikroskopů možné pořídit posuvný systém dodatečně.

U průsvitových mikroskopů je, většinou v levnějších variantách, možnost upevnění sklíčka pomocí pružných kovových klipsen stejně jako u stereomikroskopů. Toto řešení je však trochu problematické, protože neumožní pohodlně a hlavně přesně posouvat preparátem, což je velmi nepraktické zejména při velkém zvětšení. Ideální je, pokud má mikroskop tzv. křížový posuvný mechanismus (křížový stolek). Jedná se o dvě navzájem kolmá ramena, která drží sklíčko a je jimi možné velmi jemně a plynule posouvat v obou osách. Práce je pak mnohem pohodlnější a hlavně lze snáze vyhledat a pozorovat objekty na celém sklíčku i při velkém zvětšení. Levnější mikroskopy, které v základu nejsou vybavené křížovým stolkem, mohou mít ve stolku připravené otvory pro dodatečnou  instalaci křížového posuvného mechanismu.

5/ Osvětlení

Osvětlení je u většiny typů i levnějších mikroskopů řešené velmi dobře. Samozřejmě, že čím vyšší cena, tím lepší je kvalita a homogenita osvitu. V základu není zrovna moc důležité, zda mikroskop obsahuje kondenzor a irisovou clonu, ale vždy je to výhodnější, protože jimi lze nastavit rovnoměrný osvit a kontrast.

U stereomikroskopů lze při pozorování povrchů použít i externí osvětlení řešené např. běžnou LED svítilnou umístěnou nejlépe na ohebném husím krku.

Závěrem

Pokud vybíráte mikroskop pro dítě nebo zvídavého dospěláka a chcete, aby dobře sloužil nejen jako hračka, věnujte pozornost výše zmíněným vlastnostem. 

Další benefity, které jsou k mikroskopům přidané, již nemají pro malého nebo příležitostného pozorovatele tak velký vliv na samotnou práci s mikroskopem a na kvalitu zobrazení. Kufřík nebo preparační nástroje mohou být užitečné, ale nejsou vyloženě nezbytné. Raději dejte přednost posuvnému mechanismus a duálnímu ostření před preparační sadou nebo např. knihou o mikroskopování.

Pokud budete mít jakékoli dotazy ohledně volby mikroskopu, neváhejte nás kontaktovat, rádi Vám poradíme.

Předem děkujeme za důvěru a případnou objednávku přímo z našich stránek.

Upozornění: tento popis (včetně tabulky) je originálně vytvořený výhradně pro webové stránky www.dalekohledy-mikroskopy.cz

Copyright © Miloš Motejl MOTY-OPTIK - na webové stránky se vztahuje zákon 121/2000 Sb. "Zákon o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon)". Nekopírujte obsah (ani části) webových stránek bez písemného souhlasu majitele. Porušení zákona bude řešené právní cestou. 

Lupy

pro větší obraz detailů i snadnější čtení